Westcoast Tour del 1 - San Fran
Från vänster: Nathalie från Sverige, Martina från Italien, Alena från Schweitz och jag. Izabelle från Sverige tar bilden
Fisksoppa i surdegsbröd och lemonad
Världens mest krokiga gata
Här på bilden ser ni vilka platser vi besökte på vår tour

Den 21 augusti började en 8-dagars tour på USAs västkust. Vi skulle bocka av många stora städer och sevärdheter på mycket kort tid. Jag tror vi var 13 tjejer, plus vår guide, och tillsammans skulle vi bila i en vit van mellan de olika platserna. För att spara så mycket pengar som möjligt så campade vi mellan de olika stoppen och lagade vår egen mat.

Klockan 8 på morgonen den 21 så hämtade vår guide Katie upp oss och vi åkte och kollade på de "viktigaste" sevärheterna i San Francisco. Jag och Alena hade redan sett de mesta några dagar tidigare så vi hängde mest med på vad de andra ville se. Vi prövade på soppa i surdegsbröd nere i hamnen som SF tydligen är känt för och lärde känna de andra tjejerna bättre.
Vi åkte sedan vidare för att hinna till vår camping som låg precis utanför nationalparken Yosemite. När vi kom fram hade de redan börjat att bli mörkt så vi packade ut våra grejer och bestämde oss för att sova under bar himmel för att vi inte orkade slå upp tält.
En helg i San Francisco del 2
Utsikten över staden från bron
Alena, Leticia and me
I bakgrunden så ser ni Alcatraz

Hot spud!! så fruktansvärt gott!
Ute på pier 49 och även här är ön Alcatraz i bakgrunden
Det här är två väldigt vackra hus som låg precis bredvid the painted ladies
De sex husen i mitten är the painted ladies
"Let's take a happy picture"

Vi började dagen vid 10. Idag tänkte vi bocka av de sista sakerna som vi inte hade sett dagen innan. Första stoppet var såklart Golden gate-bron. Från bron fick man en bra utsikt över staden och ön Alcatraz som låg inne i bukten. Tyvärr så åkte vi inte ut dit då man var tvungen att boka biljetter jättelångt innan eller betala skyhöga priser samma dag. Från bron såg vi även valar och sälar som simmade omkring i vattnet. Dagen fortsatte med ett snabbt stopp vid Lombard street, som är känd som världens krokigaste gata, och fortsatte sedan ner till hamnen. Där gick vi och åt på restaurangen hot spud som hade jättegod bakad potatis! Sedan fortsatte vi ut på den berömda pier 49 och tittade på sälarna som låg och solade sig. Sista stoppet var The Painted Ladies som är några hus som är kända för att vara med i serien Full house.
Att klippa av 4 dm av sitt hår

Enda sedan jag var ungefär 6 år så har jag haft långt hår. Kanske inte som på sista bilden men mer eller mindre långt. Jag tyckte det var snyggt och nästan varje gång jag gick till frisören så klippte jag endast topparna. Jag har alltid tyckt att det bara är platt och tråkigt men har ändå aldrig riktigt vågat göra något åt det. I sjuan tog jag mod till mig och tonade det brunare, vilket råkade göra håret typ svart eftersom det redan var ganska mörkt. Men jag var ändå nöjd för att det var en förändring från alla mina år med samma frisyr.
Den senare bilden är jag för lite mer än ett år sedan. Mitt hår var långt, tjockt och varmt. Vilket jag både älskade och hatade. Men efter att ha gått mer än 10 år med samma stil så slingade jag det lite blondare - något jag alltid har viljat testa, men aldrig har vågat. Jag klippte även av det med lite mer än 2 dm för att bara göra det enklare att handskas med, för att inte tala om lättare, och detta var ett stort steg för mig.
Sedan så såg jag en bild på en tjej som inte hade kort hår, men inte heller långt. Jag tyckte det såg så himla fint ut och började genast tänka på alla uppsättningar jag skulle kunna göra eftersom mitt hår då inte skulle vara för tungt, även hur lätt det skulle vara att styla det!
Jag tänkte på det i en eller två dagar och sedan bokade jag en tid. I början var det väldigt ovant att ytterliggare 2 dm var borta men sedan kändes det så skönt att allt var så praktiskt. Inte bara det utan det var ju snyggt också och precis den förändringen jag hade väntat på som jag nu äntligen hade vågat göra!