Första dagen med familjen
Denna dagen har varit så himla lång. Familjen som är här på besök har själva tre barn så det var varit full rulle hela dagen. Om man sedan lägger på värmen (det är närmare 30 grader celsius just nu) så blir man ganska trött framåt kvällen.
Men imorse var killarna på soccer practice och när de sedan kom hem så åkte vi allihopa till "the farmer's market" som helt enkelt är en marknad där bönderna i närheten säljer grönsaker och diverse annat. Efter det så åkte vi till en restaurang och där åt vi grillat.
När vi sedan kom hem på kvällen så kom det ytterliggare en till familj på besök med sina barn och sedan så åt vi grillat igen. Fullt hus med 7 barn som springer runt och håller igång.

Imorgon är det i alla fall dags för mitt första au pair-möte med vår au pair-grupp. Vi ska mötas på en av de allmäna stränderna söder om Portland så det tar ca 30 min att köra.
Är lite nervös eftersom detta är första gången jag ska köra själv i USA och inte nog med att trafikreglerna inte är exakt samma så är bilarna skitstora. Men det ska nog gå bra, det är ett bekymmer som får vänta till morgondagen.

Restaurangen som vi åt på. Väldigt högt i tak då detta är en gammal byggnad som användes utav hamnverksamheten förr i tiden.

Training school och NYC

Hej allihopa! Klockan är nu ca 09:00 här i Maine. Har precis vaknat efter första kvällen och natten hos min värdfamilj. I och med superdåligt internet på skolan så får ni en liten tillbaka-blick på resan till USA och hur dagarna ha sett ut.

Måndag 22:e aug
Runt 8-tiden så gick bilen mot Göteborg och Landvetter. Själv var jag väldigt nervös och stressad eftersom jag nu skulle träffa de au pairerna som jag skulle åka med samt säga hejdå till min familj. Efter in-checkningen så hittade jag de ganska snabbt och vi höll ihop hela flygresan som gick först mot Stockholm och sedan mot New York. Både resan mot Stockholm och NYC var försenade så det väldigt mycket väntetid.
Väl framme på JFK airport så fick vi stå i superlång kö för att få visa upp våra visum samt andra papper som man behöver för att komma in i landet. Bussturen till skolan var mer än en timme om jag förstod det rätt (var ju väldigt trött då klockan var ca 04 svensk tid).
När jag kom till skolan så fick jag en liten välkomstpresent av min värdfamilj som bestod av en rosa au pair-väska och en betalad biljett till våran guidade tur i New York som annars kostar 50 dollar (ca 423 kr). Så gulligt av dem!
Jag blev tilldelad rum 205 där mina två rumskamrater redan låg och sov då jag kom mitt i natten, så de blev tyvärr väckta. Men kort och gått så var jag i säng och redo att sova kl 06 svensk tid (alltså 00:00 EST).

Tisdag 23:e & Onsdag 24:e aug
Både tisdag och onsdag bestod av ca 12h som spenderades i skolbänken där vi lärde oss om barnbeteende och hur man skulle tillmötesgå vissa situationer. Vi hade en väldigt bra och rolig lärare så våra lektioner var helt okej!

Två bilder på skolområdet
Vårt rum, med min säng till vänster utanför bild
Min klass på skolan
Lunchlådan vi fick sista dagen, som ni ser så är det inte supernyttigt

Torsdag 25:e aug
Det var dags för sista dagen på skolan som började med lektioner i hjärt- och lungräddning och sedan 02pm var det dags att åka till NYC! Vi fick en guidad busstur runt New York för att sedan stanna vid rockefellar center där vi åkte upp till toppen för att få se utsikten över NY. Sedan gick vi till Times Square för att sedan gå vidare till Empire State Building där bussarna skulle hämta upp oss och ta oss tillbaka till skolan.

Hjärt- och lungräddning på spädbarn
En liten skymt av baren som inspirerade serien "How I Met Your Mother"! (neon-skylten med en klöver)
Utsikten från Top of the Rock på ena sidan, alltså över central park
Utsikten på andra sidan, dvs Empire State building (den högsta byggnaden till vänster)
Time Square precis innan regnet öste ner och vi var tvugna att leta skydd

Fredag 26:e aug
Idag så gick bussarna mot flygplatsen 07am och mitt flyg mot Portland, Maine gick 11am. Framme på flygplatsen så hämtade min värdpappa upp mig för att sedan åka och hämta killarna på camp.
Min familj har sina vänner från Conneticut på besök så på eftermiddagen så tog vi familjens båt till en av öarna som ligger här. Där mötte vi upp min värdmamma som hade tagit en av färjorna efter jobbet och sedan gick vi vidare till ett litet fik för att äta innan vi tog båten tillbaka.

En väldigt händelserik vecka och det var verkligen så skönt att få komma hem till sin familj efter 4 dagar på skolan!

Förberedelser

För några dagar sedan så fick jag ett litet brev från min au pair-organisation som innehöll två stycken bagage-taggar samt ett silikonarmband.
Detta får man delvis för att andra au pairer ska kunna hitta en på flygplatsen men även också för att chauffören som hämtar upp oss på flygplatsen i New York ska se att vi kommer från rätt organisation.

Förberedelserna är i full gång och jag var på Torp både igår och förrgår för att inhandla resväskor, presenter till barnen, omvandlare till de amerikanska uttagen osv. Det är mycket att göra nu innan jag åker i och med att jag försöker organisera ihop alla mina saker som jag har spridit ut över huset. Jag röjer bland skor, kläder, väskor etc. Samtidigt som jag ska förbereda massa pappersarbete och bestämma vad jag ska ha med mig.